Hovořící, 1999
polyester, hliníkový prach, zrcadlo
výška hlaviček 38,2 cm, podstavec (ramena) průměr 60 cm, soukromá sbírka
soukromá sbírka
Na konci 90. let jsem byl stále ještě silně ovlivněn tzv. „hořickým secesním rodinismem“ – tedy tvorbou secesních sochařů, kteří působili na přelomu 19. a 20. století na proslulé sochařské škole v Hořicích v Podkrkonoší a zanechali v tomto městě silný odkaz. V době mých studií na této sochařské škole mne fascinovala i tvorba Rodinových žáků – zejména Camille Claudel. Později při studiu v Praze na mne měli vliv svými myšlenkami i tvrobou spolužáci na AVU v Praze – zejména Aleš Bernard, kterého jsem ctil i jako jednoho z mých mentorů, ale třeba i některé práce Martina Káni. Byla to divoká doba, kdy jsem na jedné straně utíkal z Brna, abych se tam zas vrátil ke studiu v ateliéru Michala Gabriela. Socha „Hovořící“ vycházela z dřívějších portrétů (spíš jen pouhých studií) mé sestry Kristýny, která byla mým oblíbeným modelem od začátku studia, ale i později při vytváření prvních soch inspirovaných jógou. „Hovořící“ jsou zčásti parafrází proslulé sochy Camille Claudel (Les Causeuses [The Gossips]) a zčástí fascinací samotného detailu intimity dívčího rozhovoru – drbů. Celá kompozice je pojatá jako dětská hra (hlavičk se dají vytáhnout), rovněž hra s prvky dědictví secese a artdeca – hravá stylizace hlaviček – připomínající konvičky je zde záměr a hold těmto motivům zmizelé doby.